امام باقر (عليه السلام) فرمودند: كسی كه سوره ی قدر را با صدای بلند بخواند مانند كسی است كه در راه خدا شمشير كشيده باشد و كسی كه اين سوره را با صدای آرام بخواند مانند كسی كه در راه خدا خون خود را بريزد و كسیكه آن را ده مرتبه بخواند هزار گناه از او پاك می كنند.
امام صادق (عليه السلام) فرمودند: هر كس كه سوره ی قدر را در نمازی از نمازهای واجبش بخواند منادی ندا ميكند ای بنده ی خدا، خداوند گناهان گذشته ی تو را آمرزيد پس آغاز كن اعمال خود را.
پيامبر اكرم (صلی الله عليه وآله و سلم) فرمودند: هر كس سوره ی قدر را بخواند اجر كسی را به او می دهند كه ماه رمضان را روزه داشته باشد و شب قدر را احياء كرده باشد و نيز به او ثواب كسی را می دهند كه در راه خدا جهاد كرده باشد.
در ميان مفسرين (لَيْلَةف القَدْر ) از چند جهت مورد بررسی قرار گرفته است.
اول: شب قدر يعنی چه؟
ليلة القدرش گفتند برای آنكه خداوند در اين شب تقديرات و آنچه بايد درطول سال واقع گردد مقدر مینمايد.
قدرش ناميده اند برایآنكه شب نزول خير و بركت و مغفرت است و از ابن عباس روايت شده كه: در نصف ماه
شعبان تقديرات بسته میشود و در شب قدر جاریمیگردد.
شب قدرش گفتند به مناسبت شرف و فضيلت و خير و بركتیكه در آن شب هست چنانچه در آيه ی (و ما قدر الله
حق قدره ) فرموده: بزرگ نشمردند خدا را آنطوريكه بايستی او را بزرگ شمارند.
شب قدرش گفتند برای اينكه در آن شب فرود آمد كتاب صاحب قدر، برای رسول صاحب قدر و عظمت، برای امت
صاخب قدر، به دست ملك صاحب قدر و منزلت.
دوم: شب قدر چه شبی است ؟
بعضی مفسرين اظهار میدارند كه شب قدر مخصوص به عصر حضرت رسول (صلي الله عليه و آله و سلم ففف) بوده
چون وفات نمود، حكم شب قدر تمام شد.
ديگری گفته من از ابو هريره پرسيدم كه میگويند شب قدر را از ما گرفتند؛
گفت: دروغ میگويند.
گفتم : در سال چه شبی شب قدر است؟
گفت:در ماه رمضان (اكثر علما را نظر به دلالت قوله تعالی «شهر رمضان الذی انزل فيه القرآن » وآيه «انا انزلناه فی
ليلةالقدر» عقيده بر آن است كه شب قدر در ماه رمضان است و تا قيامت باقی است و اينكه د رچه شبی از
شبهایرمضان است مورد بحث واقع گرديده است.
شايد حكمت اينكه شب قدر را تعيين ننموده اند برایاين باشد كه مؤمنين همه ی شبهایماه رمضان را به عبادت
قيام نمايند، چنانچه اسم اعظم الهی را در بين اسماء الحسنی مخفی داشته اند كه خدا به تمام اسماء خوانده
شود، نيز ساعت استجابت دعا را از بين ساعات پنهان داشته اند كه در تمام ساعات روی نيازمندی به در گاه بی
ياز آورده شود و نماز وسطی را بين نمازهای پنجگانه مخفی داشته اند كه تمام نمازها مراقبت شود و نيز موقع
مردن را مخفی داشته اند تا انسان هميشه ترسناك باشد و از معاصی خودداری كند.